17 april 2024

Afvalenergiecentrale ARN kiest voor vervoer over water

Tot maart 2023 vervoerde afvalenergiecentrale ARN haar bodemas nog per vrachtwagens. Nu gebeurt dat per schip. Dat scheelt bijna 3.000 vrachtwagens door de regio Arnhem-Nijmegen per jaar! ARN kreeg voor deze overstap van vrachtwagen naar schip een modal shift subsidie. Ook jouw bedrijf kan zo’n subsidie aanvragen.

Een schip wordt geladen met bodemas van ARN Een schip wordt geladen met bodemas van ARN

ARN zet diverse afvalstoffen om in elektriciteit, warmte voor het stadsverwarmingsnet van Nijmegen, herbruikbare kunststoffen, meststof en andere herbruikbare materialen. Het bedrijf uit Weurt bij Nijmegen doet dit voor gemeenten uit de regio Nijmegen en regio De Vallei (Ede en omstreken) en voor bedrijven in de regio. Het afval wordt zo veel mogelijk gerecycled. Afval dat niet recyclebaar is maar wel brandbaar, gaat in de afvalverbrandingsinstallatie. Na verbranding blijft bodemas over, dat onder andere bestaat uit metalen en mineralen. Deze slakken worden opgewerkt tot bouwstoffen in bijvoorbeeld funderingsmateriaal voor de wegenbouw. Het transport naar het bedrijf dat de bodemas verwerkt, gebeurt per schip.

Eerst nog per vrachtwagen

De bodemas wordt sinds maart 2023 per schip vervoerd, daarvoor gebeurde dit per vrachtwagen. Jacob Vermeulen, directeur van ARN, verklaart de overstap: “In het verleden verwerkte een bedrijf in Zevenaar onze bodemas. Dat is relatief dicht bij Weurt, en dus waren vrachtwagens als transportmiddel logisch. Ook al verloren die geregeld tijd in files op de drukke wegen tussen Arnhem en Zevenaar.” De verwerking van de bodemassen kon echter niet meer bij het betreffende bedrijf plaatsvinden. Er zijn maar een paar bedrijven actief in dit werkveld. En dus moest ARN hiervoor uitwijken naar Sluiskil in de provincie Zeeland. Jacob: “Van Weurt naar Sluiskil is het 200 kilometer enkele reis. Transport per vrachtwagen zou duur, tijdrovend en niet duurzaam zijn. Reden voor mij om na te denken over een duurzamer alternatief. Dat werd het schip.”

Een puzzel met resultaat

De overstap van vrachtwagen naar schip was even puzzelen voor Jacob, maar wel met resultaat. ARN ligt niet direct aan het water, maar de afstand tot kades aan het Maas-Waalkanaal is slechts 1,5 kilometer. Dus zocht Jacob contact met bedrijven om hem te helpen met de modal shift van weg naar water. “Ik vond een bedrijf dat de slakken per vrachtwagen van onze locatie naar de kade brengt. Daar heb ik een bedrijf gevonden dat de overslag van vrachtwagens naar schip verzorgt: Daanen Shipping. En een scheepvaartbedrijf dat de as eens in de twee weken van Nijmegen naar het verwerkingsbedrijf Heros in Sluiskil vervoert: Transko. Heros heeft een eigen kade, dus de slakken kunnen zo van het schip het bedrijf in. We slaan de slakken op ons eigen terrein op, waarna ze in één dag met vrachtwagens naar de kade en in het schip worden geladen. Vervolgens is het circa 2 dagen varen naar Heros.”

Soepel en voorspelbaar

Dankzij deze slimme, duurzame vervoerkeuze gaat er nu één schip per twee weken richting het verwerkingsbedrijf. Dit schip vervangt circa 120 vrachtwagens die voorheen de bodemas vervoerden. Jacob: “Ik kan de kosten niet vergelijken met vervoer per vrachtwagen, omdat de vrachtwagens natuurlijk naar Zevenaar reden. Maar ik verwacht dat het vervoer per schip goedkoper is. Want als we hadden gekozen voor vrachtwagens, hadden deze grotendeels leeg de terugreis moeten maken. Zonde van de CO2-uitstoot en van het geld. Met één schip in de twee weken is een retourvracht wel in te plannen voor de vervoerder. Andere voordelen van vervoer per schip zijn dat het heel soepel en voorspelbaar is. Dus ook al was deze vervoermodaliteit nieuw voor ons bedrijf, ik ben heel blij dat we deze stap hebben gezet.”

Modal shift subsidie

Mooie bijkomstigheid was de modal shift subsidie die ARN samen met Daanen Shipping aanvroeg en kreeg. Deze subsidie is er voor bedrijven die structureel hun transport van de weg naar het water of spoor willen verplaatsen. Jacob kreeg deze subsidie getipt door Christiaan Zweers, logistiek makelaar bij Slim & Schoon Onderweg. Jacob: “Christiaan heeft bovendien geholpen met het indienen van de subsidieaanvraag. Ook spar ik zo nu en dan met hem over andere slimme en duurzame logistieke stappen die we nog kunnen zetten als bedrijf. Het is heel veel fijn om onafhankelijk logistiek advies te krijgen van iemand met veel ervaring als Christiaan.” 

Het is ook nu nog mogelijk een modal shift subsidie aan te vragen. Je komt in aanmerking als je gemiddeld minimaal 3 TEU per dag, voor minimaal 35 kilometer verplaatst van weg naar water of spoor. De subsidie bedraagt 20 euro per structureel verplaatste container (of een equivalent daarvan bij bulk).

Laadpaal geïnstalleerd

ARN zoekt ook andere manieren om te verduurzamen. Zo heeft het bedrijf onlangs een laadpaal geïnstalleerd, samen met REMONDIS die afvalinzameling in de regio verzorgt. De afvalinzamelaar wil dit steeds meer met elektrische afvalinzamelwagens doen. In Nijmegen is dit zelfs nodig omdat er een zero-emissiezone geldt vanaf 1 januari 2025. Veel bestel- en vrachtwagens die CO2 uitstoten zijn dan niet meer toegestaan in deze zone. Dit geldt ook voor afvalinzamelwagens. Jacob: “Onze laadpaal gaat de elektrische afvalinzamelwagens van stroom voorzien. Het was niet nodig om hiervoor een grotere netaansluiting of meer transportvermogen aan te vragen bij de netbeheerder, omdat we zelf elektriciteitsproducent zijn.”

Duik erin!

Jacob zou andere ondernemers willen tippen ook de overstap van weg naar water te onderzoeken. “Ja, het is veel uitzoekwerk. Maar het is mij ook gelukt, zonder kennis van vervoer over water. En schakel je de hulp in van een logistiek makelaar zoals Christiaan Zweers, dan is die overstap nóg makkelijker. Dus: duik erin! Want als je de overstap naar de binnenvaart eenmaal hebt gemaakt, heb je er weinig zorgen aan.”

Gratis advies op maat

Ben je benieuwd of de shift van weg naar water of spoor interessant is voor jouw bedrijf? Christiaan en zijn collega Mark Luikens adviseren je er graag over. Het advies van deze logistiek makelaars van Slim & Schoon Onderweg is onafhankelijk, gratis en altijd op maat. Neem contact op met: