18 december 2024

Campus Heijendaal geeft volop ruimte aan duurzame mobiliteit

Meer ruimte voor voetgangers, fietsers, groen en ontmoeting, midden in een bosrijk landschap met bijzondere en karakteristieke gebouwen. Dat is het gezamenlijke toekomstbeeld voor de Nijmeegse Campus Heijendaal, zoals voorgesteld door de Radboud Universiteit, het Radboudumc, HAN University of Applied Sciences en de gemeente Nijmegen. Het toekomstbeeld voor 2024 is vastgelegd in de Gebiedsvisie Campus Heijendaal. Omdat de campus de grootste werkgelegenheidslocatie van Gelderland is, is mobiliteit en bereikbaarheid een belangrijk onderdeel van de gebiedsvisie.

Gebiedsvisie Gebiedsvisie

Nu is het vooral in de spits erg druk op de wegen van en naar de campus. Om het gebied bereikbaar te houden, is het belangrijk dat meer mensen kiezen voor fiets of ov. Dat neemt minder ruimte in beslag dan de auto en is bovendien schoner. In de visie is daarom vastgelegd dat de campus wordt ingericht volgens het STOMP-principe. STOMP staat voor Stappen, trappen, ov, MaaS (=deelmobiliteit) en als laatste de privé-auto. Concreet betekent dit meer en betere fiets- en wandelpaden in het gebied, goede doorstroming voor het ov en een uitbreiding van deelmobiliteit.

Op de campus wordt 30 km/u de norm. Parkeren op de campus wordt ontmoedigd en parkeren op maaiveld wordt geleidelijk en waar mogelijk afgebouwd, zodat hier ruimte ontstaat voor andere functies. Tegelijkertijd moet de campus voor bijvoorbeeld patiënten van het ziekenhuis goed bereikbaar blijven met de auto. Het parkeren dat daarvoor nodig is, wordt zoveel mogelijk geclusterd op logische en goed bereikbare locaties, bij voorkeur aan de rand van de campus. Om te voorkomen dat bezoekers van de campus in omliggende wijken parkeren, wordt daar betaald parkeren ingevoerd.

Van visie naar concrete plannen

De gebiedsvisie, die is opgesteld in samenspraak met de omwonenden, beschrijft het toekomstbeeld op hoofdlijnen. Het groene karakter, de rijke historie en de karakteristieke gebouwen vormen de basis. Naast meer ruimte voor voetgangers en fietsers, groen en ontmoeting willen de partijen ook ruimte voor innovatieve bedrijvigheid (rond onderzoek, onderwijs en patiëntenzorg) en wonen. Ook wordt de campus een levendige plek, doordat nieuwe voorzieningen en activiteiten in zogenaamde clusters worden geconcentreerd.

De gebiedsvisie Campus Heijendaal wordt nog aan de Nijmeegse gemeenteraad voorgelegd ter vaststelling. Daarna gaan de samenwerkende partijen aan de slag met de concrete uitwerking in concrete plannen. Voor de mobiliteit wordt ook de relatie gelegd met de maatregelen die de gemeente Nijmegen neemt om de stad op een duurzame manier bereikbaar te houden en met de reiskostenregelingen en het mobiliteitsbeleid van de instellingen op de campus.