10 juli 2024

DFDS rijdt met twee elektrische trucks in regio Arnhem-Nijmegen

Met twee elektrische trucks rijdt DFDS vanuit Wijchen voor een klant naar Zuid-Limburg. Heen en terug gaat dat prima op één batterij. “Je kunt allerlei simulaties doen, maar uiteindelijk moet je gewoon gaan rijden. Dat is de enige manier om erachter te komen. We zien nu dat de elektrische trucks boven verwachting presteren”, vertelt Jeroen van Wensen, Decarbonization Manager bij DFDS.

Elektrische truck van DFDS Elektrische truck van DFDS

DFDS is een uniek transportbedrijf: het vervoert mensen én goederen. Mensen kunnen met veerboten van DFDS naar onder andere Engeland reizen. En goederen worden wereldwijd vervoerd, per vrachtwagen, schip en trein. Het bedrijf heeft in de regio Arnhem-Nijmegen vestigingen in Wijchen en Nijmegen.

In 2030 ten minste 25% van trucks geëlektrificeerd

Jeroen van Wensen is Decarbonization Manager bij DFDS. Hij focust op het reduceren van emissies uit de businessactiviteiten van DFDS op het Europese continent. DFDS heeft als doel dat in 2030 ten minste 25% van alle trucks in Europa geëlektrificeerd is. En in 2050 wil het bedrijf Net-Zero zijn, zowel bij de landgebonden activiteiten als op water. Elektrificatie van het wagenpark is hier een belangrijk onderdeel van, vertelt Jeroen. “We hebben 125 e-trucks besteld in een eerste batch. De meeste daarvan rijden in Zweden. In Nederland rijden nu zes e-trucks.”

Van Wijchen naar Limburg en terug op één batterij

Twee van de elektrische trucks rijden tussen het DFDS-warehouse in Wijchen en een klant in Zuid-Limburg. Jeroen: “Wij verzorgen voor deze klant de distributie naar West-Europa en Scandinavië. De voorraad staat met name in ons warehouse in Wijchen. ’s Ochtends rijden de trucks met een volgeladen batterij naar Zuid-Limburg om voorraad op te halen. In principe redden ze het om de route heen en terug op één batterij te rijden. Zo nu en dan moeten we voor deze klant ook op andere locaties lading ophalen; dan gebruiken we soms voor de zekerheid het openbare laadstation van Milence in Venlo. In Wijchen laden de trucks ’s nachts weer op aan de laadoplossing van 300 kW, met twee snellaadpalen. Zodat ze de volgende dag weer op weg kunnen.”

Slim plannen

De overstap naar elektrisch vraagt wat van de operatie. Jeroen: “Elektrisch rijden vergt bijvoorbeeld een andere manier van plannen. Je hebt minder rijbereik en je kunt in sommige gevallen minder lading meenemen. Daarnaast ben je deels afhankelijk van externe laadvoorzieningen.” Om die uitdagingen op te lossen, is de juiste denkwijze van belang. “Voor sommigen is het een sport: hoe kan ik die e-truck zo efficiënt mogelijk thuisbrengen? Het is eigenlijk steeds een beetje pionieren. Hoe ver kun je die trucks pushen, zodat je er operationeel bijna hetzelfde mee zou kunnen doen als een dieseltruck.”

Chauffeurs enthousiasmeren

Daarnaast is het elektrisch rijden ook een omschakeling voor de chauffeurs. “Veel chauffeurs hebben diesel door de aderen stromen”, vertelt Jeroen. “Wij hebben hier dus echt een taak om ze enthousiast te maken voor het elektrisch rijden. Dit doen we door hen zoveel mogelijk mee te nemen in onze reis naar Net-Zero.”

Partners meekrijgen

Jeroen adviseert de verschillende vestigingen én klanten van DFDS over het terugbrengen van hun uitstoot. “Ik help klanten bij het berekenen van wat de overstap naar elektrisch vervoer hen kan opleveren als het gaat om besparing van bijvoorbeeld CO₂-uitstoot. Daarnaast ondersteun ik de lokale kantoren, bijvoorbeeld bij klantvragen. Op sommige vestigingen hebben we geen eigen trucks, maar werken we met externe vervoerders. De uitdaging daar is hoe we deze partners meekrijgen om emissies te reduceren.”

Ook om andere redenen zoekt Jeroen de samenwerking met vervoerders op. “Bijvoorbeeld om te bespreken of we in geval van nood gebruik kunnen maken van elkaars laadinfrastructuur. Daar wordt vaak positief op gereageerd. Je moet het samen doen om de klimaatdoelen te halen.”

Elektrische schepen

Een andere duurzame stap van DFDS is dat het bedrijf investeert in zes elektrische schepen. De investering maakt deel uit van het plan om de scheepvaart in het Engelse Kanaal koolstofvrij te maken. De nieuwe schepen worden ingezet op de routes Duinkerken-Dover en Calais-Dover. Ze gaan passagiers en vracht vervoeren tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie. De eerste twee elektrische schepen worden in 2030 in de vaart worden genomen; de rest volgt naar verwachting voor 2035.

Advies van logistiek makelaar

Jeroen krijgt zo nu en dan advies van logistiek makelaar Mark Luikens van Slim & Schoon Onderweg. “Mark heeft mij geïnformeerd over laadinfra, aansluitingen op het energienet en subsidies. Soms koppel ik Mark ook weer aan onze klanten, om te bekijken wat dáár mogelijk is aan slimme en duurzame logistiek.” De DFDS-vestiging in Winterswijk, waar ook twee elektrische trucks rijden, heeft contact met logistiek makelaar Christiaan Zweers.

Advies voor andere bedrijven

Voor andere bedrijven die nadenken over de overstap naar duurzame logistiek, is het advies van Jeroen helder: “Begin gisteren!” Hij doelt op het onderzoeken van de mogelijkheden, in het bijzonder op het gebied van laadinfrastructuur. “Wat moet je als bedrijf nu gaan doen als je over X jaar klimaatneutraal wilt zijn? Kijk met de klant wat je samen kunt doen en zoek de ketensamenwerking op. Maar ook voor je chauffeurs en je planners is het een hele andere wereld. Mensen moeten aan die veranderingen wennen.”

Boven verwachting presteren

Jeroen onderstreept het belang van learning by doing. “In het begin waren we nog wat huiverig over de overstap naar elektrisch. We rijden veel met staal, dat is zware lading. Je kunt allerlei simulaties doen, maar uiteindelijk moet je gewoon gaan rijden. Dat is de enige manier om erachter te komen. We zien nu dat die elektrische trucks boven verwachting presteren. Zo kunnen we ook aan onze klanten in de praktijk laten zien dat het kan.”

Gratis advies op maat

Wil jouw bedrijf net als DFDS zijn logistiek verduurzamen? Maar weet je niet goed wat een haalbare businesscase is, of waar te beginnen? Of heb je juist heel specifieke vragen over de inzet van elektrische trucks, subsidies en laadinfrastructuur? Onze logistiek makelaars Mark en Christiaan helpen ook jouw bedrijf graag. Of je nu met één bestel- of vachtwagen rijdt of 200; en alles daartussen. Ons advies is gratis en op maat. Neem contact op met:

Bron deel artikel: Zuid-Holland Bereikbaar