De wereldwijde logistieke keten van grondstof tot eindproduct is reactief en vraaggestuurd, gericht op de wensen van de klant en de consument. Rotterdam is het knooppunt van belangrijke transportroutes van Europa met 15.000.000 containers import en export per jaar. Die routes lopen ook door onze regio. Rabelink heeft in totaal opslag voor 190.000 palletplaatsen verdeeld over 7 moderne distributiecentra. Over weg, water en door de lucht zorgen ze dat de goederen elke dag weer hun weg vinden naar de eindgebruiker.
Het complexe logistieke proces vraagt om goede samenwerking in de keten. Alles draait om kosten en kostprijs; de marges in de logistiek zijn flinterdun en de druk is hoog. Alwin Schweckhorst: “We willen geen nee verkopen. Daarom hebben onze klanten buffervoorraad nodig om snel een product af te leveren. Een zending langer laten liggen is geen optie want dat blokkeert de doorstroom.”
Verduurzaming van logistiek vraagt ook om begrip, acceptatie en passend gedrag bij de eindgebruiker. Vandaag bestellen, morgen leveren is voor veel producten echt niet nodig. Meer rust in de keten zorgt voor vollere vracht- en bestelwagens, minder werkdruk en ruimere marges. Dat is duurzamer, veiliger en beter voor de bereikbaarheid in de regio.