Arjen: “De pilot werd uitgevoerd bij de HAN opleidingen Bedrijfskunde en Logistics Management in Arnhem. Voordat we startten met de pilot, onderzochten we hoe studenten reisden. We vroegen hen hoe ze aankeken tegen hun reis, hoe ze reisden en op welk tijdstip ze dat deden. De roosteraars onderzochten waar nog ruimte zat in de planning om het eerste uur minder vol te plannen. Uiteindelijk waren er geen veranderingen aan het curriculum en hoefden er geen extra ruimtes gebruikt te worden. Ook werden studenten een dag in de week vrij gepland. Verassend genoeg was dat minder lastig dan vooraf werd gedacht. Het bleek af en toe lastig om rekening te houden met de topsporters en studenten van deeltijdopleidingen, die vaak na 15:00 uur worden ingepland en daardoor drukte op andere momenten veroorzaken.”
De pilot liep één semester, 10 weken in november en december. Wat waren de uitkomsten? Arjen: “Na de pilot onderzochten we opnieuw hoe de studenten reisden. Echte effecten op het ov konden we niet goed meten, omdat het een relatief kleine pilot is. Wel zagen we een afname van ongeveer 20% van het aantal studenten dat reist in de spits. Een kleine groep, zo’n 5%, gaf aan nog steeds juist liever vroeg te reizen omdat ze dan beter studeren op school. De meeste reacties waren positief. Sommigen merkten een verschuiving naar de avondspits, maar dat werd niet als vervelend ervaren.”