20 november 2024

TTC Nederland kiest voor een hybride techniekvrachtauto

Bloedmooi is hij, de nieuwe hybride techniekvrachtauto van TTC Nederland. Met deze vrachtauto gaan medewerkers op pad om reparaties uit te voeren aan afvalcontainers. “De collega’s die erin rijden, zijn er ook enorm enthousiast over”, zegt mede-eigenaar Bas Beukema. De auto wordt ingezet voor de reparatie van afvalcontainers in onder andere Nijmegen.

Hybride techniekauto en hybride bus van TTC Hybride techniekauto en hybride bus van TTC

TTC Nederland produceert, plaatst, onderhoudt en reinigt afvalcontainers. Het gaat om diverse soorten: ondergronds, semi-ondergronds én bovengronds. Het bedrijf heeft 115 gemeenten als klant, zo ook in Limburg. Voor het onderhoud en de reiniging van de containers rijdt het bedrijf rijdt met 14 bedrijfsauto’s: 4 waswagens, 3 techniekvrachtauto’s en 7 bussen. Rayonmanager William Hillebrand: “Onze waswagens zijn dagelijks op weg om containers te reinigen. Als de collega’s gebreken tegenkomen, maken ze daar melding van. Met onze techniekvrachtauto’s repareren we die gebreken ter plekke. En sinds kort doen we dat dus ook met een hybride techniekvrachtauto.”

Enorm enthousiaste collega’s

TTC Nederland heeft de hybride vrachtauto eind september in gebruik genomen. Het gaat om een Scania P 320 B4x2NB 17N PHEV (plug-in hybride elektrisch voertuig), met een elektrische kraan. “En hij is bloedmooi”, zegt mede-eigenaar Bas Beukema. “De collega’s die erin rijden, zijn er ook enorm enthousiast over. Als ze met zo’n techniekwagen werken, moet de motor blijven draaien. Die fungeert als stroomvoorziening voor de gereedschappen en voor de kraan waarmee we een ondergrondse container uit de grond tillen. Bij de hybride auto werken de kraan en gereedschappen dankzij de accu en de zonnepanelen die op het dak van de auto liggen. Daardoor hoeven de collega’s niet in de dieseldampen te werken en hebben ze geen geluidsoverlast. Heel fijn natuurlijk.”

Zero-emissiezone

De hybride wagen laadt tijdens het rijden op, en op de TTC-locatie in het Zuid-Limburgse Margraten. Het bedrijf heeft hiervoor een mobiel laadstation. De actieradius van de accu is 60 kilometer. Op de snelweg rijdt de wagen daarom op diesel; in de stad elektrisch. Zo is de wagen slim inzetbaar in de zero-emissiezones die vanaf 1 januari 2025 gelden in 14 Nederlandse binnensteden, waaronder Nijmegen. In de jaren erna volgen nog eens ruim 15 steden met zo’n zone, waaronder Arnhem in juni 2026. In deze zero-emissiezones zijn veel bestel- en vrachtauto’s die op diesel of een andere vervuilende brandstof rijden niet toegestaan. Emissievrij vervoer wel en hybride vervoer ook, mits je kunt aantonen dat je in de zone elektrisch rijdt.

Dak vol zonnepanelen

De hybride auto is dus een slimme zet om te kunnen blijven werken in de zero-emissiezones. Bas vertelt dat het bedrijf ook intrinsiek gemotiveerd is om een bijdrage te leveren aan duurzaamheid. “Dit zie je terug in ons wagenpark: daar waar we kunnen, rijden we hybride of elektrisch. En je ziet het terug in onze productielocatie in Coesfeld: ons dak ligt vol met zonnepanelen. Ze zijn goed voor maar liefst 210.000 kWh stroomopwekking. Verder krijgen we binnenkort een elektrische heftruck. Dankzij deze en meer duurzame stappen die wij hebben gezet, zijn wij gecertificeerd op Trede 3 van de CO₂-ladder.”

Duidelijke én consequente overheid

Bas en William geloven in elektrificatie en willen hier graag nieuwe stappen in zetten. Maar ze zijn ook kritisch op de overheid. “Het ene moment zegt het Rijk dat er zero-emissiezones komen. Het volgende moment gaat het kabinet toch uitzoeken of uitstel mogelijk is. Intussen zeggen gemeenten als Maastricht dat ze gewoon doorgaan met de invoering. Wat gaat het worden?! Als wij een duurder elektrisch voertuig aanschaffen, moeten we die terugverdienen door hogere prijzen te vragen. Maar als we elektrische voertuigen aanschaffen en de zero-emissiezones niet doorgaan, hebben we onszelf uit de markt geprijsd. Dat willen we uiteraard niet. Dus overheid, wees nou eens duidelijk én consequent.” Nijmegen en de overige 13 gemeenten die een zero-emissiezone invoeren per 1 januari 2025, hebben laten weten door te gaan met de voorbereidingen voor invoering per 1 januari 2025.

Gratis advies

Om de juiste duurzame stappen te zetten, laat TTC Nederland zich zo nu en dan adviseren door logistiek makelaar Michel Oldenburg van de provincie Gelderland. Michel adviseerde bijvoorbeeld hoe chauffeurs hun rijgedrag kunnen verbeteren dankzij een app, wat brandstof bespaart. Ook informeerde Michel het bedrijf over relevante subsidies en geschikte laadpalen.

Wil ook jouw bedrijf zijn wagenpark elektrificeren, maar weet je niet goed hoe dit aan te pakken? Of heb je heel specifieke vragen over zaken als de zero-emissiezones of laadpalen? Michel en zijn collega-logistiek makelaars helpen je graag! Hun advies is gratis en op maat. Neem contact op met Mark Luikens of Christiaan Zweers: