Een elektrische auto is in aanschaf vaak duurder, maar het gebruik en het onderhoud zijn goedkoper. Daardoor is op dit moment een elektrische auto ongeveer even duur als een auto die erop lijkt en op benzine of diesel rijdt.
Het leasen van een elektrische auto hoeft ook niet duurder te zijn dan het leasen van een auto op fossiele brandstof. Zakelijke rijders die ook privé rijden, krijgen een bijtelling. Voor een volledig elektrische auto (met een cataloguswaarde tot 30.000 euro) is de bijtelling 16% in 2023. Tot 2026 is deze bijtelling lager dan voor auto’s die op benzine of diesel rijden, vanaf 2026 vervalt volgens de huidige plannen dit voordeel. Omdat de aanschafprijs van elektrische auto’s vaak wel wat hoger is dan voor fossiele auto’s, zal dit nu resulteren in ongeveer gelijke bedragen.
Tip: sluit voor eind 2025 nog een leasecontract af om dit bijtellingsvoordeel te benutten.
Tot 2025 betaal je bovendien geen wegenbelasting (motorrijtuigenbelasting) als je een 100% elektrische auto hebt. In 2025 krijg je nog 75% korting op de wegenbelasting, vanaf 2026 ga je volgens de huidige plannen de volledige wegenbelasting betalen. Dit zou tot een kostenstijging kunnen leiden.