13 november 2024

Zo kun je toch je bestel- en vrachtwagens opladen bij netcongestie

Als je overstapt naar elektrische bestel- en vrachtwagens, moet je deze kunnen opladen. Vaak heb je dan een grotere aansluiting op het elektriciteitsnetwerk nodig. In grote delen van de regio Arnhem-Nijmegen is het elektriciteitsnetwerk echter ‘vol’. Gelukkig zijn er diverse oplossingen om je wagenpark op te laden totdat je een nieuwe of grotere aansluiting krijgt.

Electrische Vrachtwagen Bij Rittal (20) Electrische Vrachtwagen Bij Rittal (20)

Bij de overstap naar of uitbreiding van je elektrisch wagenpark is het sowieso slim om in kaart te brengen wat je huidige stroomvraag is én wat je toekomstige laadbehoefte is. Als je zicht hebt op je huidige stroomvraag, weet je ook hoeveel ruimte er nog over is in je contract. Vaak is er wel ruimte om alvast ervaring op te doen met één elektrische bestel- of vrachtwagen. Als je daarnaast inventariseert hoeveel stroom je in de toekomst nodig hebt, kun je alvast een aanvraag indienen bij Enexis voor een groter gecontracteerd vermogen en/of technisch vermogen.

Maar wat te doen als je nu al niet meer stroom kunt afnemen, maar deze wel nodig hebt voor je elektrisch wagenpark? De Nationale Agenda Laadinfrastructuur, het Gelders Energieakkoord (GEA) en de Rabobank zetten verschillende oplossingen op een rij. Hieronder een samenvatting.

1. Laadstrategie en slim laden

Met een laadstrategie bepaal je wanneer welk voertuig met welk vermogen laadt. Door slim te laden, stem je de laadbehoefte optimaal af op de netcapaciteit. Je laadt dan bijvoorbeeld niet alle voertuigen tegelijk ’s nachts op, maar meer gelijkmatig door de dag heen. Een laadstrategie en slim laden kunnen ervoor zorgen dat je minder netcapaciteit nodig hebt.

De voordelen van een laadstrategie worden nog versterkt wanneer je deze combineert met het principe van beter benutten van capaciteit. Dit houdt in dat je je energieverbruik binnen je huidige contract optimaliseert door technische oplossingen toe te passen en gedragsverandering te stimuleren. Denk hierbij aan slim schakelen van installaties, pieken afvlakken en je verbruik koppelen aan eigen opwek.

2. Energiemanagementsysteem (EMS)

Een EMS monitort en optimaliseert het energieverbruik van gebouwen, apparaten en processen. Zo kun je inefficiënties opsporen en besparen op energie(kosten).

3. Batterij

De batterij laadt op als er vermogen over is op je aansluiting. Op momenten van piekvraag – bijvoorbeeld bij het opladen van je wagenpark – ontlaadt de batterij. Zo benut je je aansluiting beter. Bovendien kunnen je elektrische voertuigen zo snelladen met een vermogen dat hoger ligt dan je aansluiting normaal toelaat.   

4. Laden bij een ander bedrijf

Als je buren of een ander bedrijf stroom over hebben, kun je afspreken dat jouw bedrijf daar gebruik van maakt. Transport en Logistiek Nederland (TLN), evofenedex, TVM Verzekeringen en de NAL hebben hiervoor de Modelovereenkomst Laadinfrastructuur opgesteld. Deze overeenkomst biedt duidelijke afspraken over het gebruik van de laadfaciliteiten van (collega)vervoerders en/of verladers. Meer over de Modelovereenkomst Laadinfrastructuur.

5. Collectief laadplein

Een stapje verder dan 4: samen met je buren een collectief laadplein inrichten. Collectieve laadpleinen zijn locaties met meerdere laadpalen die door verschillende bedrijven gebruikt kunnen worden. Een laadplein kan zo efficiënter worden ingezet. Iets om te bespreken met de bedrijven bij jou in de buurt!

6. Andere contractvormen vanuit de netbeheerder

Vraag je netbeheerder of er andere contractvormen mogelijk zijn. Bijvoorbeeld een ongegarandeerde aansluiting. Daarmee kun je op piekmomenten meer vermogen gebruiken dan dat je netaansluiting toelaat. Voorwaarde is dat er op dat moment voldoende capaciteit beschikbaar is op het net, wat niet altijd het geval is. In ruil hiervoor krijg je korting op het transporttarief. Handig voor bedrijven die op bepaalde momenten veel stroom nodig hebben, maar niet continu. Netbeheerders in Nederland mogen sinds 1 februari 2024 deze non-firm ATO's aanbieden in congestiegebieden. Vanaf 1 februari 2025 zijn ze hier zelfs verplicht toe. Andere contractvormen vanuit de netbeheerder zijn tijdsgebonden-transportovereenkomsten en groeps-transportovereenkomsten.

7. Energiehub

Binnen een energiehub kunnen bedrijven hun energievraag op elkaar aanpassen zodat ze als collectief de netaansluiting beter benutten. Daardoor hebben zij als collectief genoeg aan een kleinere netaansluiting dan de bedrijven met individuele aansluitingen in totaal zouden hebben. Met de netbeheerder sluit je een groeps-ATO (Aansluit- en Transportovereenkomst) af. Met deze groeps-ATO wordt beschikbare transportcapaciteit toegewezen aan een groep bedrijven, die vervolgens deze capaciteit onderling verdelen.

8. Tijdelijk aggregaat

Een tijdelijke aggregaat zet brandstof lokaal om in elektriciteit. Nadeel is dat deze niet-duurzame oplossing nog steeds voor emissies zorgt. Wat helpt is HVO (biodiesel) als brandstof. Een aggregaat kan altijd elektriciteit leveren, zolang er brandstof is. Wellicht dus een oplossing om in noodgevallen voldoende stroom te hebben zodat de operatie door kan lopen.

Raadpleeg eerst je netbeheerder

Overleg met je netbeheerder over  welke oplossing het meest geschikt is voor jouw situatie. De problemen met netcongestie variëren namelijk sterk per regio. Is de congestie te wijten aan een overschot aan invoer, een te hoge vraag, of beide? En staat er bij de netbeheerder al een plan klaar voor infrastructuurversterking? Deze factoren beïnvloeden de keuze van de oplossing.

Laat je gratis adviseren

Denk jij na over uitbreiding van je elektrisch wagenpark? De logistiek makelaars van Slim & Schoon Onderweg kunnen ter indicatie voor je uitrekenen hoe groot je aansluiting zou moeten zijn als je een groot deel of het gehele wagenpark bij je bedrijf wilt opladen. Wij adviseerden al vele bedrijven over de overstap naar een elektrisch wagenpark en de benodigde laadinfra. Is jouw bedrijf de volgende? Ons advies is onafhankelijk, gratis en op maat.