04 december 2024

Werk ook slim samen voor stroom, zoals in Druten

Wil je meer stroom afnemen, maar kan dit niet vanwege netcongestie? Gelukkig zijn er diverse oplossingen. Zo werken bedrijven in Druten samen, waardoor een transporteur ’s nachts toch zijn elektrische truck kan gaan opladen. Een andere oplossing is de non-firm ATO, waarbij je op bepaalde momenten meer stroom mag afnemen. Deze contractvorm kun je vanaf 1 april 2025 met je netbeheerder afsluiten.

Huisman Transport Over Delen Stroom Huisman Transport Over Delen Stroom

Op bedrijventerrein Westerhout-Zuid in Druten werken bedrijven samen om slim stroom af te nemen. Zo gebruikt crackerproducent Qrackers tot 17 uur stroom voor zijn 5 elektrische ovens. Na 17 uur heeft het bedrijf veel stroom over. Terwijl Huisman Transport na 17 uur stroom nodig heeft om zijn elektrische vrachtwagen op te laden, maar die stroom niet krijgt vanwege netcongestie. “De kortste klap is dat Qrackers op zijn terrein een laadpaal installeert, waar wij ’s nachts onze elektrische vrachtwagen kunnen laden,” vertelt Harrie Huisman van Huisman Transport. Er zijn daarnaast plannen voor een laadplein op het industrieterrein.

Samenwerking

De oplossing in Druten is mogelijk dankzij samenwerking tussen ZEBRA (expert in zonne-energie en slimme energiesystemen), ondernemers en lokale overheden. Ook onze logistiek makelaar Mark Luikens speelde een rol. Mark heeft Huisman Transport geadviseerd over het verduurzamen van het wagenpark door elektrificatie van de vrachtwagens. De betaalbaarheid en praktische haalbaarheid kwamen hierbij een bod. Zo ook hoe om te gaan met netcongestie, bijvoorbeeld door de mogelijkheden van een groepscontract te onderzoeken. Ook heeft Mark het bedrijf in contact gebracht met andere ondernemers om te onderzoeken waar het de e-truck (tijdelijk) kan laden. Bekijk de video over de samenwerking die ZEBRA maakte.

Andere oplossing: de non-firm ATO

Een andere oplossing bij netcongestie is de non-firm ATO. Iedere grootverbruiker heeft al een contract met zijn netbeheerder, een ATO: Aansluit- en Transport Overeenkomst. Hierin staat hoeveel stroom je mag afnemen. Die ATO is ‘firm’: op elk moment van de dag mag je je maximale stroomcapaciteit afnemen. Maar wat als je meer stroom nodig hebt, om bijvoorbeeld je groeiende elektrische wagenpark te kunnen laden? Dan kun je vanaf 1 april 2025 kiezen voor een non-firm ATO: een overeenkomst waarbij je niet altijd dezelfde maximumcapaciteit gegarandeerd krijgt. Je kunt dan op het ene moment meer stroom afnemen dan als maximum is afgesproken in je contract en op het andere moment minder. Ga alvast met je netbeheerder in gesprek om te kijken wat er mogelijk is in jouw situatie.

Nog meer oplossingen

Ook een laadstrategie en slim laden kunnen een slimme oplossing zijn bij netcongestie. Met een laadstrategie bepaal je wanneer welk voertuig met welk vermogen laadt. Door slim te laden, stem je de laadbehoefte optimaal af op de netcapaciteit. Je laadt dan bijvoorbeeld niet alle voertuigen tegelijk ’s nachts op, maar meer gelijkmatig door de dag heen. Een laadstrategie en slim laden kunnen ervoor zorgen dat je minder netcapaciteit nodig hebt.

Nog meer oplossingen bij netcongestie vind je in ons artikel: Zo kun je toch je bestel- en vrachtwagens opladen bij netcongestie.

Laat je gratis adviseren

Denk jij na over uitbreiding van je elektrisch wagenpark? De logistiek makelaars van Slim & Schoon Onderweg kunnen ter indicatie voor je uitrekenen hoe groot je stroomaansluiting zou moeten zijn als je een groot deel of het gehele wagenpark bij je bedrijf wilt opladen. Wij adviseerden al vele bedrijven in de regio Arnhem-Nijmegen over de overstap naar een elektrisch wagenpark en de benodigde laadinfra. Zo krijgt Huisman Transport al sinds 2022 advies van Mark Luikens, over bijvoorbeeld over elektrische vrachtwagens, laadinfra, subsidieregelingen, alternatieve brandstoffen en het rijden van minder kilometers. Is jouw bedrijf het volgende? Ons advies is onafhankelijk, gratis en op maat.

Neem contact met ons op: